Česká Lípa   ČSAD Semily   Děčín   Dvůr Králové   Harrachov   Hořice   Hradec Králové   Chrudim   Jablonec n.N  Jičín

Kolín  Liberec   Mělník  Mladá Boleslav  Nymburk   Pardubice Tanvald  Trutnov  Turnov   Ústí nad Labem  Vrchlabí

Městská doprava v Mladé Boleslavi 10 let ve službách veřejnosti od DP
Text vznikl ve spolupráci s dopravním podnikem Mladá Boleslav
Aktuální dění v Mladoboleslavské dopravě

Historie města Mladé Boleslavi sahá až do poloviny desátého století kdy zde bylo založeno přemyslovské hradiště. Pod hradem na břehu řeky protékající tímto městem (Klenice) se postupně začalo vyvíjet město nynější Podolec. V roce 1600 bylo město povýšeno na královské. Podoba města byla v jeho historii mnohokrát změněna. Po třicetileté válce během které bylo těžce zdevastováno získalo přestavbou barokní podobu. Další velkou proměnou přešlo v souvislosti s rozvojem automobilového průmyslu kdy musela značná část staré městské zástavby ustoupit v tehdejší době moderním panelovým domům. Automobilka zde byla založena  pány Václavem Klementem a Václavem Laurinem v roce 1895 původně jako továrna na jízdní kola, ze kterých přes motocykly přešla v roce 1905 na výrobu automobilů.. Kromě prosperujícímu průmyslu je Mladá Boleslav i důležitým železničnímstanice Mladá Boleslav město uzlem. Leží na tratích spojujících Prahu, Turnov, Nymburk, Mělník a Starou Paku. Ve městě se nacházejí dvě železniční stanice, hlavní nádraží a městské nádraží, které je v blízkosti Autobusové nádraží v době přepravní špičkyautomobilky a nedávno prošlo rozsáhlou rekonstrukcí. Další spojení s okolními městy je pomocí rychlostní silnice R10 z Prahy do Turnova a Liberce, která prochází v těsné blízkosti města a pomocí silnic první třídy 16 (Jičín - Mělník)  a 38 (Nymburk - Česká Lípa - Děčín). Příměstská autobusová doprava je zajišťována dopravcem Transcentrum bus Kosmonosy.

Panelová sídliště bylo a je nutné obsluhovat kvalitní městskou dopravou. V minulosti byla zajišťována zdejším podnikem ČSAD. Zlom nastal v roce 1997 kdy byl založen dopravní podnik Mladá Boleslav. Na dvanácti linkách obsluhujících město a další nejbližší přilehlé obce (Bezděčín, Čejetice, Podlázky,......) začal provozovat 16 autobusů z toho 14 nízkopodlažních typu Škoda 21Ab. Počet vozidel tohoto typu se rozšiřoval až do roku 2000, kdy se v ulicích Mladé Boleslavi pohybovalo celkem 18 vozů tohoto typu.

                    pohled na jednu z dominant Mladé Boleslavi kostel Panny Marie a jedna z nejrušnějších ulic tř V.Klementa

Již od vzniku dopravního podniku díky svému vozovému parku byl DP Mladá Boleslav firmou s největším podílem nízkopodlažních vozidel ve svém parku v ČR a dodnes by jsme v Čechách marně hledali dopravní podnik s takovýmto podílem nízkopodlažních autobusů. Postupně do roku 2003 byl rozsah provozu rozšiřován. Autobusy dopravního podniku začaly obsluhovat nedaleké městečko Kosmonosy a další obce (Bradlec, Plazy) přibyly další nové autobusy. V roce 2003 doznala doprava dalších změn postupně se začínají objevovat pravidelné intervaly na linkách které obsluhují hlavní přepravní tahy. Další zásadní změny nastaly ke konci roku 2005. Kdy bylo pro přehlednost zrušeno několik linek a hlavní linky byly opět posíleny. Interval hlavních linek jer nyní ve špičkách pracovních dnů mezi 15 - 20 minutami. Ve městě bylo v provozu celkem 20 pravidelných linek označených dvojmístnými  čísly 10 - 90. Hlavní přepravní tahy obsluhují linky 10 a 88 (10 Kosmonosy - sídliště - automobilka - staré město - nádraží ČD, 88 sídliště - automobilka - nákupní zóna).

Posledním třeskem a zároveň úpravou s posílením provozu prošla městská doprava ke konci roku 2008. Vznikly 3 hlavní linky A, B a C, které přibližně kopírují doposud provozované hlavní linky 10 a 88. Linky jsou obsluhovány v pravidelném taktu 15 minut po celý den. Systém doplňuje 15 linek, které obsluhují příměstské části a většinou začínají na autobusovém nádryaží. Přehled linek městské dopravy najdete na stránce linkové vedení autobus bezplatné linky OC1 přijíždí k nákupnímu centru OlympiaMimo těchto linek3S8 8810 na spoji bezplatné linky OC1 provozuje dopravní podnik i bezplatnou linku k nákupnímu středisku Olympia označené OC1 Pro provoz této linky byl nejprve vyhrazen autobus Škoda 21Ab RZ 3S8 8810, který byl v roce 2009 vystřídán vozem Crossway LE 9S0-4065. Oba tyto vozy obdržely pro tuto linku slušivý celovozový polep.

Všechny zastávky městské dopravy jsou opatřeny jízdními řády a čísla linek projíždějících danou zastávkou jsou zobrazeny na zastávkovém označníku. Odbavení cestujících probíhá pouze předními dveřmi a platit lze buď přímo a nebo pomocí čipové karty. Jízdné je pak o něco levnější. Další výhodou čipové karty je, že je uznávána i většinou okolních dopravců VHD.

                

Provoz spojů městské dopravy byl v roce 2007 z 95 % pouze nízkopodlažními autobusy. Z celkového počtu 551 spojů zajišťoval pouze 24 z nich starší typ autobusu, který nízkopodlažní nebyl. V současné době se podíl vysokopodlažních spojů snížil na minimum. Výrazně tomu pomohla obnova vozového parku i za přispění finančních prostředků Evropské unie.

V roce 2006 bylo v rámci městské hromadné dopravy ujeto celkem 1 266 304 km. Přepraveno bylo celkem 2 976 598 cestujících, nejvíce přepravených osob bylo již jako tradičně na linkách 88 (826 tisíc), 10 (649 tisíc), 71 (228 tisíc), 70 (178 tisíc) a 80 (149 tisíc). Mezi nejvíce obsazené spoje patří spoje na linkách 10, 31, 70, 71, 80 a 88. Celkově bylo k poslednímu dni roku 2006 využíváno 24 258 čipových karet. Čipové karty lze dobíjet již na dvou místech, na Autobusovém stanovišti a v Železné ulici. Karty jsou uznávány k bezhotovostní úhradě jízdného také u společností ČSAD Semily, a.s., ČSAD Jablonec nad Nisou, a.s., ČSAD Liberec a Transcentrum bus, s.r.o.

V letech 2008 - 2010 vyvstala potřeba nahradit dosluhující vozy Škoda. Obnova proběhla celkem ve třech etapách. V roce 2008 bylo dodáno 4 ks částečně nízkopodlažních vozů Crossway LE, které v letech 2009-2010 doplnilo deset plně nízkopodlažních vozů Tedom 123D. Čas Škodovek se tedy pomalu nachýlil ke svému konci (v provozu zůstávají poslední 3). V roce 2010 byl doplněn vozový park i o nový rozměr. Pro potřeby málo vytížených spojů byl zakoupen malokapacitní vůz Cibus Ena.

Dopravní podnik nyní tredy disponuje celkem 29 autobusy, z toho 27 jich je nízkopodlažních. Nově tvář dopravního podniku se začíná měnitpořizované autobusy jsou vybaveny i venkovními hlásiči pro nevidomé nebo slabozraké občany, kterým slouží k rozpoznání linky a jejího směru. Všechna vozidla pro městskou dopravu jsou vybavena digitálními orientacemi. Přehled vozového parku naleznete na vozový park fotogalerie.  

odstavené autobusy na ploše starého AN odstavené autobusy na ploše starého AN v pozadí stará budova DP obr1                  obr2                 obr3
obr4                  obr5                 obr6

A jak je to s technickým zázemím? Autobusy byly od začátku provozu odstavovány na autobusovém nádraží (obr1) nedaleko budovy kde dopravní podnik sídlil (obr2). V roce 2004 bylo na ploše autobusového nádraží rozhodnuto o vybudování obchodně obytného centra. Dopravce se ze staré budovy na AN přestěhoval do nové vzdálené cca 300 metrů (obr5 v pozadí) a autobusy přesídlily na krátkou dobu částečně na provizorní autobusové nádraží (obr3), které vyrostlo hned vedle toho starého a částečně na nedalekou odstavnou plochu nedaleko železniční stanice Mladá Boleslav město opět vzdálené cca 200 m vzdušnou čarou od původního AN (obr4 a 5). Jelikož výstavba obchodního centra Bondy nabrala v počátcích mnohá zpoždění, byla ještě nějaký čas plocha bývalého AN před vlastní výstavbou pro odstavování autobusů využívána (obr 6). V současné době je nové autobusové nádraží již v provozu a v provozu je úplně nová odstavná plocha, která vyrostla hned vedle budovy DP.

První celovozová reklama na autobuse Mercedes Citaro se objevila na podzim roku 2006. Vůz 3S2 1800 na sobě vozí do zelena laděný reklamní polep na realitní kancelář M&M reality. Foto 1 zachycuje vůz s reklamou na lince 88 (zast Interspar). Chvilku před pořízením tohoto snímku autobus odpočíval na provizorním autobusovém nádraží Foto 2 společně s dalšími vozy stejného typu Foto 3 (popořadě 3S2 1144, 4S5 5773, 5S2 0080, 5S0 6663 a 5S0 5002) Idylku narušují pouze dva autobusy příměstského dopravce Transcentrum BUS. V pozadí vyčnívá hora suti, výstavba obchodně-obytného centra je totiž už v plném proudu.

Fotografie pořízené při návštěvě Mladé Boleslavi 8.11.2007
        
Fotografie pořízené při návštěvě Mladé Boleslavi 14.5.2009
       
       
         
Odkazy
 
DP Mladá Boleslav - stránky dopravce
Mladoboleslavská MHD na prahamhd.cz
Mladoboleslavská MHD na ČNDS
Reklamy na autobusech - stránky firmy
Městská doprava v Mladé Boleslavi
[CNW:Counter]