Česká Lípa   ČSAD Semily   Děčín   Dvůr Králové   Harrachov   Hořice   Hradec Králové   Chrudim   Jablonec n.N  Jičín

Kolín  Liberec   Mělník  Mladá Boleslav  Nymburk   Pardubice Tanvald  Trutnov  Turnov   Ústí nad Labem  Vrchlabí

Městská autobusová doprava v Kolíně
Kolínská MHD na spvd.cz
Kolínská MHD na cnds.cz
Kolínská MHD www.kolinautobusy.cz

Kolíne Kolíne stojíš v pěkné rovině, jak se zpívá v písničce Františka Kmocha jednoho z největších kolínských rodáků. Město s 31000 obyvateli leží v polabské nížině ve středočeském kraji přibližně 55 kilometrů východním směrem od Prahy. Z dopravního hlediska se jedná o jeden z největších železničních uzlů v Čechách. Městem totiž prochází první železniční koridor Praha - Brno. Železnice dále obsluhuje dva další přepravní směry vedoucí na jednu stranu do Kutné Hory - Havlíčkova Brodu a na druhou stranu do Poděbrad - Nymburka a dále na Ústí nad Labem. Poslední směr co je obsluhován železnicí je lokální trať do Uhlířských Janovic a Ledečka.

Hned vedle železniční stanice je lokalizováno nádraží autobusové, které je spravováno dopravcem Veolia transport a jeden z terminálů městské dopravy. Většinu příměstských autobusových linek zajišťuje OAD Kolín. Linky jsou integrovány do středočeské integrované dopravy (SID) oblast s linkami označovanými G. Linky směrem na Kutnou Horu obsluhuje především Veolia. Autobusové spojení s Prahou je kromě dálkových linek možné pomocí spojů linky G39 (ČSAD Polkost), která v Zásmukách navazuje na prodloužené spoje linky PID 381. Tato linka je jako jediná v okolí obsluhována kloubovými vozy.

Novodobá historie MHD se začíná psát v roce 1995 kdy do té doby nevyhovující společnost se zastaralým vozovým parkem nahradila městská společnost s názvem MAD Kolín. Městský dopravní podnik začal na linky MHD nasazovat vozy Karosa B732. Obnova vozového parku probíhala postupně nejprve autobusy Karosa řady 900 (3 ks 1998-1999) , nízkopodlažními vozy Mercedes Citaro (3 ks 2000-2002) a dále opět vozy Karosa inovované řady 900 (3 ks 2003-2004).

V roce 2005 bylo rozhodnuto o prodeji MAD společnosti Veolia transport (dříve Connex Východní čechy). Od té doby jsou nakupovány jek je zvykem v ostatních provozech Veolie autobusy Sor v městském provedení BN12 (NB12). Integrace probíhala postupně a vyvrcholila v roce 2008 kdy byla MAD Kolín plně začleněna pod Veolii Východní Čechy. Tato integrace sebou přinesla mimo jiného i výměnu RZ na nové RZ pardubického kraje. Vozy na sobě nově nesou kromě RZ i evidenční číslo v řadě 1 - 22. V současné době zajišťuje provoz kolínské MHD přibližně dvacítka vozů v městském provedení. Polovina vozů je bezbariérových. Většina nově dodávaných autobusů je vybavena digitálními panely na kterých je zobrazováno číslo linky s cílovou stanicí.

přehled provozovaných autobusů v kolínské MAD

Městskou dopravu v Kolíně tvoří celkem 15 linek (1-33). Základní linky 1,2 a 3 mají ve všední dny interval -30 minut, na lince 4 je interval 60 minut. Ve špičkách pracovních dnů jezdí v prokladu s linkami 1,2 a 3 linky 11, 22 a 33. Výsledný interval na hlavních směrech ve špičkách pracovních dnů je tedy 15 minut. Ostatní linky jezdí nepravidelně s většinou zajišťují spojení s nedalekou automobilkou TPCA v Ovčárech. Víkendový provoz je zajištěn linkami 1, 2, 10 a 30. Na všech čtyřech linkách je pravidelný interval 60 minut.

linkové vedení kolínské MAD do roku 2009

linkové vedení kolínské MAD od roku 2009

         

Ve městě se nachází celkem 2 městské terminály. První je u vlakového nádraží a druhý je lokalizován blíže k centru na náměstí republiky. Do roku 2009 kdy proběhla úprava jízdních řádů se vybrané linky v těchto terminálech sjížděly v pravidelných intervalech. Jízdní řády jsou vylepeny na každé zastávce v městském provedení a zobrazují pouze časy, ve které daná linka ze zastávky odjíždí a dále další zastávky které linka obsluhuje. V případě odlišnosti trasy je čas odjezdu doplněn o poznámku.

         
 
[CNW:Counter]